Reklama

Strona główna

Eurosatory 2016: Innowacyjne złącza dla lotnictwa i astronautyki

  • Demonstrator technologii OMTDR pokazany na targach Eurosatory 2016 w Paryżu, Fot. A.Hładij/Space24.pl
    Demonstrator technologii OMTDR pokazany na targach Eurosatory 2016 w Paryżu, Fot. A.Hładij/Space24.pl

Podczas targów Eurosatory 2016 francuska firma Nicomatic pokazała demonstrator technologii inteligentnych złącz umożliwiających wykrywanie miejsca występowania problemów z okablowaniem samolotów i rakiet nośnych. Zastosowana technika, może potencjalnie pozwolić na znacznie szybsze naprawianie usterek, co ma przełożyć się na istotne oszczędności finansowe.

Innowacyjne złącza. "Znaczna redukcja kosztów eksploatacyjnych"

Na stoisku firmy Nicomatic podczas paryskich targów Eurosatory 2016 pokazano innowacyjną technologię diagnozowania miejsc występowania problemów z okablowaniem samolotów, śmigłowców czy rakiet nośnych z wykorzystaniem specjalnych złącz. Warto przy tym zauważyć, że to właśnie awarie systemów elektrycznych są jedną z najczęstszych przyczyn prowadzących do opóźnień lotów czy startów rakiet kosmicznych. Naprawy są przy tym zwykle bardzo czasochłonne biorąc pod uwagę, że ekipy serwisowe mają problemy z poprawnym zdiagnozowaniem miejsca wystąpienia problemu. Na ile może być to poważny problem można sobie uświadomić biorąc pod uwagę, że samolot myśliwski klasy Rafale ma w swojej konstrukcji ok. 40 km kabli, a największy samolot pasażerski świata Airbus A380 ponad 400 km. Dokładne określenie miejsca, w którym okablowanie elektryczne wymaga naprawy lub wymiany jest więc kluczowe do szybkiego przywrócenia statku kosmicznego do służby oraz ograniczenia strat finansowych wynikających z awarii. A te mogą sięgać nawet 150 tys. USD na dzień w przypadku szerokokadłubowych samolotów pasażerskich.

Rozwiązanie, które proponuje Nicomatic nazywa sie Orthogonal Multi-tone Time Domain Reflectometry (OMTDR) i bazuje na pomiarach reflektometrycznych. Dzięki niemu produkowane przez firmę złącza z technologią OMTDR będą pokazywać miejsce awarii sieci elektrycznej z dokładnością do pojedynczych centymetrów. Firma koncentruje się ze swoim produktem na zastosowaniach w lotnictwie i sektorze kosmicznym ale nie wyklucza zastosowania nowej generacji złącz także w pojazdach czy na okrętach. Warto przy tym podkreślić, że zastosowanie złącz z OMTDR nie będzie oznaczać wzrostu wagi statków powietrznych. W ramach prac rozwojowych firma współpracuje z francuskim instytutem CEA LETI. 

Jak podkreślają przedstawiciele Nicomatic zainteresowanie technologią wyrażają już przedstawiciele największych światowych koncernów lotniczych i kosmicznych, a złącza z OMTDR będą gotowe do zastosowań komercyjnych na przełomie 2017 i 2018 roku. 

Nicomatic w badaniach Marsa

Nicomatic to producent złącz m.i.n. dla przemysłu zbrojeniowego i lotniczego. Firma istnieje ponad 35 lat i obecnie zatrudnia ok. 250 pracowników. Warto dodać, że mikro-złącza francuskiego przedsiębiorstwa znajdują się obecnie na pokładzie europejsko-rosyjskiej sondy ExoMars, która będzie badać Czerwoną Planetę. Produkty firmy znalazły się w obwodzie drukowanym Atmospheric Chemistry Board, który wszedł w skład sondy Trace Gas Orbiter szukającej na Marsie śladów wody, metanu i innych związków chemicznych.

Reklama

Komentarze

    Reklama

    Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!