Reklama

KOSMONAUTYKA

Eurosatory 2016: Stratobusy zamiast satelitów

  • Fot. A.Hładij/Defence24.pl

Podczas targów Eurosatory 2016 w Paryżu w pawilonie koncernu Thales zaprezentowano projekt innowacyjnej platformy łączności i obserwacji stratosferycznych Stratobus. Pojazd, umieszczony na wysokości ok. 20 km nad powierzchnią Ziemi, ma spełniać podobne funkcje co satelity - zapewniać łączność, przekazywać dane nawigacyjne oraz służyć do obserwacji Ziemi przy znacznie niższych kosztach produkcji, wyniesienia i eksploatacji.

Francuska firma Thales Alenia Space pokazała na targach Eurosatory 2016 model innowacyjnej platformy statosferycznej Stratobus. Pojazd może w przyszłości stanowić tanią alternatywę dla rozwiązań satelitarnych lub dronów klasy HALE. Stratobusy mają zostać rozmieszczone na wysokości ok. 20 km nad powierzchnią Ziemi wypełniając zadania związane z łącznością, nawigacją oraz obserwacją Ziemi.

Jak podkreślają przedstawiciele Thales Alenia Space projekt może znaleźć zastosowanie na rynku cywilnym oraz dla agencji rządowych np. do zarządzania kryzysowego, będzie jednak również użyteczny dla wojska. Wprawdzie Stratobus jest o wiele prostszy do zniszczenia od satelity, jednak wiele współczesnych konfliktów zbrojnych ma charakter przeciwpartyzancki lub jest prowadzona przeciwko wrogowi nie dysponującemu obroną przeciwlotniczą. Dobrym przykładem może być np. wojna w Afganistanie czy walka z Daesh, w których to konfliktach Stratobusy mogłyby znaleźć zastosowanie. 

Stratobusy, korzystając z zasilania energią słoneczną i autonomicznego systemu pozycjonowania, będą mogły utrzymywać stałe położenie względem Ziemi, niezależnie od czynników atmosferycznych. Oczekuje się, że żywotność sprzętu będzie porównywalna do satelitów. 

Firma Thales Alenia Space uzyskała niedawno od francuskiego bankinwestycyjnego, Bpifrance, dofinansowanie na realizację tego autorskiego programu łączności i obserwacji stratosferycznej. Wraz z wkładem pochodzącym od organów samorządowych, wsparcie ma wynieść blisko 20 mln Euro. Pozyskane środki pozwalają na wyjście programu z fazy koncepcyjnej i rozpoczęcie testów pomniejszonego modelu pojazdu już w 2017 roku. Prototyp o rozmiarach docelowego Stratobusa ma być gotowy trzy lata później. 

Najważniejszą zaletą Stratobusów w stosunku do satelitów mają być koszty. Sprzęt operujący na wysokości zaledwie ok. 20 km ma być znacznie tańszy w produkcji, wyniesieniu i późniejszym serwisowaniu od instrumentów satelitarnych. Okres eksploatacji ma być przy tym porównywalny. Warto przy tym dodać, że będzie można ściągnąć sprzęt na Ziemię w celu dokonania prac serwisowych. Wprawdzie pojedynczy Stratobus, znajdujący się znacznie niżej niż satelita, będzie pokrywał polem obserwacji obszar mniejszy niż satelity, to jednak znacznie niższe koszty pozwolą na zbudowanie większej floty, co ma pozwolić na realizację praktycznie tych samych zadań, jakie wykonują instrumenty orbitalne. 

 

Reklama

Komentarze

    Reklama