Udana próba geometrii silnika dla polskiej rakiety SpaceForest [WIDEO]

13 czerwca 2018, 15:26
SIR_test
Fot. SpaceForest via YouTube

W ramach programu „Szybka Ścieżka” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przedsiębiorstwo SpaceForest pracuje nad budową rakiety suborbitalnej SIR (ang. Suborbital Inexpensive Rocket). Mierzący 10 m wysokości pojazd ma być rakietą wielokrotnego użytku. System będzie mógł wykonywać loty suborbitalne, wynosząc ładunki o masie do 50 kg na wysokość 150 km.

W ciągu ostatnich tygodni inżynierowie firmy skoncentrowali się na przygotowaniu nowego stanowiska badawczego i projekcie nowej geometrii silnika SF200. Na początku drugiej dekady czerwca br. odbył się test nowej geometrii komory spalania SF200 z dyszą wieloportową. Kształt dyszy został zaprojektowany z uwzględnieniem szeregu analiz termodynamicznych i przepływowych.

Zamiast jednej dużej dyszy pracownicy SpaceForest zastosowali szyk siedmiu mniejszych dysz wykonanych w jednym bloku grafitowym. Stanowi to rozwiązanie alternatywne dla dyszy jednoportowej.

Jak poinformowało przedsiębiorstwo SpaceForest za pośrednictwem swojego profilu na Facebooku: „Silnik pracował całkowicie stabilnie przez ponad 20 sekund (…). Ciąg średni na poziomie 6 [kN] i najwyższy jak dotąd impuls całkowity, prawie 130 [kNs]. SF200 skonsumował łącznie 64 [kg] materiałów pędnych i zapewnił przyzwoity impuls właściwy na poziomie 200 [s].”

Rakieta SIR ma w przyszłości zapewnić zainteresowanym podmiotom dostęp do atrakcyjnych cenowo badań w warunkach mikrograwitacji.

Space24
Space24
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
MiP
czwartek, 14 czerwca 2018, 10:27

To budujemy jakieś tam silniki rakietowe a nie możemy zbudować rakiety przeciwlotniczej choćby średniego zasięgu czy rakiety ziemia-ziemia ??

Markonn
czwartek, 14 czerwca 2018, 08:48

Tak trzymać! Za kilka lat poza badaniami będzie z tego niezła broń.

Marek1
czwartek, 14 czerwca 2018, 01:03

Z całym szacunkiem dla panów z Space Forest, Korea Płn. była na tym etapie jakieś 10-15 lat temu i to w warunkach prawie pełnej izolacji. Nieustająco mnie zadziwia zapał polskich władz i naukowców do wyważania z ogromnym nakładem sił i środków drzwi, które od dawna stoją otworem. Tzw. \"polska droga\" forsowana z uporem idioty w przemyśle rakietowym(i nie tylko)jest totalnym przekleństwem naszego Kraju ...

gegroza
czwartek, 14 czerwca 2018, 00:15

Wielki szacun- to nie są już tylko plany, analizy i konferencje ! To prawdziwe silniki a zaraz rakiety . Świetna robota.

gerald z rivi
środa, 13 czerwca 2018, 22:24

Zawsze chciałem coś takiego zrobić jak chodziłem do podstawówki ale nie miałem dość saletry potasowej a amonowa strasznie NOxy dawała i za szkodliwe by było.