Trwają testy nowego silnika Blue Origin. Następca RD-180 wciąż nie wskazany

5 marca 2018, 15:22
BE4test
Fot. Blue Origin

Firma Blue Origin poinformowała o pomyślnym przebiegu kolejnych testów silnika rakietowego BE-4. Ta jednostka napędowa będzie szeroko wykorzystywana w rakietach nośnych New Glenn. Być może znajdzie także zastosowanie w produkowanych przez United Launch Alliance pojazdach Vulcan.

Podczas czterdziestego piątego Space Congress przedstawiciel przedsiębiorstwa Blue Origin poinformował, że firma przeprowadziła kolejne próby silnika rakietowego BE-4. Jim Centore, który wypowiadał się w imieniu koncernu, nie ujawnił szczegółów dotyczących np. siły ciągu osiąganej przez jednostkę napędową. Stwierdził natomiast, że firma robi postępy, a silnik udaje się uruchomić na coraz to dłuższy czas.

Próby BE-4 potrwają jeszcze kilka miesięcy. Silniki te będą produkowane w nowych zakładach przedsiębiorstwa w Huntsville, w stanie Alabama.

Jednostki BE-4 będą przede wszystkimi wykorzystywane w opracowywanej obecnie przez Blue Origin rakiecie New Glenn. Dolny człon tego pojazdu, zasilany siedmioma takimi silnikami, będzie konstrukcją wielokrotnego zastosowania, podobnie jak ma to miejsce w przypadku pierwszego stopnia Falcona 9. Pojedynczy BE-4 będzie natomiast napędzał drugi stopień rakiety New Glenn.

Wciąż nierozstrzygnięta pozostaje natomiast kwestia, czy BE-4 będzie używany w budowanej przez United Launch Alliance rakiecie Vulcan.

Rywalem Blue Origin w kwestii dostarczania jednostek napędowych dla Vulcana jest firma Aerojet Rocketdyne. Ta ostatnia proponuje wykorzystanie w pierwszym stopniu przyszłej konstrukcji ULA swojego silnika AR1. AR1 wykorzystuje przy tym w roli materiału pędnego oczyszczoną naftę i ciekły tlen jako utleniacz. W przypadku BE-4 natomiast materiałem pędnym ma być metan, zaś utleniaczem też ciekły tlen.

KomentarzeLiczba komentarzy: 68
Yugol
wtorek, 6 marca 2018, 21:52

Akurat to USA i Rosja pomimo niesmaków na tym nieszczęsnym globie współpracują w dziedzinie kosmonautyki. Apeluje do klubu Rusofobów o powściąglivość bo swoimi zajądłwymi wpisami tylko potwierdzacie iż jesteście z drugą stroną siebie warci

Davien
piątek, 9 marca 2018, 14:27

Panie Yogol ale to własnie rusofile czyli pańska grupa zieja jadem tak ze sie czytac nie daje wiec może najpierw spójrzcie na siebie zamiast na innych .

Davien
czwartek, 8 marca 2018, 12:43

Panie Yugol może zobacz pan co wypisuja rusofile i jak zieja jadem a potem pisz swoje apele bo to dizała w obie strony.

taki tam
czwartek, 8 marca 2018, 11:48

Tylko do rusofobów apelujesz? Rusofile juz nie przeszkadzają?

Davien
środa, 7 marca 2018, 15:50

Panie Yugol, może poczytaj pan co wypisuja rosyjscy klakierzy na tym forum bo .... PS Jak widze czyzby grunt się palił pod nogami?

suawek
środa, 7 marca 2018, 12:40

Tylko do rusofobów apelujesz? do rusofili już nie?

PiotrEl
wtorek, 6 marca 2018, 15:21

Jakie to ma znaczenie? Wkrótce w kosmosie Rosja będzie dziesięciolecia do przodu - jądrowe silniki rakietowe w przestrzeni kosmicznej. Loty na Księżyc i Marsa. Baza na Księżycu, eksploatacja źródeł 3He i produkcja taniej energii termojądrowej na Ziemi..... Ach ileż to firm Zachodnich będzie chciało wtedy z nią współpracować...

Davien
czwartek, 8 marca 2018, 12:45

Ciekawe, rakieta o napedzie jadrowym?:) A niby jak to ma działać czy znowu pomyliłeś generatory RTG z normalnymi silnikami:) Na Księzycu do tej pory nie byli, teraz chyba ich tam Falcon heavy zabierze podobnie jak na Marsa bo swoich rakiet to długo miec nie będą:)

PiotrEl
czwartek, 8 marca 2018, 16:00

Tak, tak generator RTG napędza rakiety manewrujące wielkości Tomahawka - to tylko u Muska..... Ten Havy jeżeli pracuje w trybie, z cyrkiem \"powrotu\" stopni da radę wynieść na bliską orbitę 30 ton. \"Protony\" latające od 1965 roku wynoszą 25 ton. Też mi osiągnięcie... Natomiast gdy USA po wtopieniu 120 mld USD w \"obronę przeciwrakietową vs. Iranu i Porei Północnej hłahłe\" wtopi kolejne 250 mld USD w lot na Marsa Muska - tym lepiej... Bez całkiem nowej generacji silników żaden taki lot nie ma sensu. Rosjanie takie silniki już (praktycznie) mają..

Davien
piątek, 9 marca 2018, 08:51

HAHAHA No juz dawno nie miałem takiej zabawy:) Panie PiotrEl generator RTG czyli radioizotopowy jest uzywany na satelitach jako żródło prądu więc taka wtopa;) Falcon Heavy 30 ton wynosi ale na GTO, na LEO to 63 tony wiec ten wasz Proton to mu nawet butów czyścić nie może:) Rosjanie mają tak nowe silniki ze nie są w stanie zbudować żadnej rakiety poza leciutka Angarą 1.2 i konstruuą kolejna wersję antycznej R-7 czyli Sojuza-5 napędzanego na naftę:) Wystarczy czy bawimy sie dalej?

PiotrEl
piątek, 9 marca 2018, 10:35

W co się bawic z człowiekiem, który ni czytaty .!! 1.Co to jest RTG wiem - dlatego napisałem, że do napędu to on może służyć tylko u Maska. 2. Góra 30 ton FH wynosi na LEO gdy jego stopnie wracają na ziemię - lądując. Trzeba czytać to co drobnym drukiem MUSK pisze. 63 tony wnosi tedy gdy wszystkie elementu ulegają zniszczeniu - jak w stosowanych obecnie rakietach jednorazowych. 3. Rosjanie dostosowują udźwig rakiet do tego co mają wywozić. Nie ma przewidywanych pojedyńczych elementów o masie 63 tony - nie ma projektu i budowy. Bawic się nie mam z kim - nic sensownego nie oczekuję w odpowiedzi

PiotrEI
czwartek, 8 marca 2018, 10:41

a jak już na marsa dolecą, to im Musk sprawdzi bilety :)

PiotrEl
czwartek, 8 marca 2018, 10:50

Nie masz swojego Nicka, czy boisz się pisać bzdury pod swoim? W gimnazjum dobrego zachowania nie nauczyli?

PiotrEI
czwartek, 8 marca 2018, 11:47

Jak jest w gimnazjum to lepiej wiesz.

Davien
środa, 7 marca 2018, 15:52

A potem się panie El obudziłes i trzeba był wrócić do rzeczywistości:) Rosja do tej pory nie była na księzycu i długo tam nie będzie, co do rakiet o napędzie jądrowym to nie ma nawet sensu tych bzdur komentować, skończcie może po 25 latach Angarę A5.

PiotrEI
środa, 7 marca 2018, 11:38

a jak już na marsa dolecą to się będą musieli w kolejce ustawić do sprawdzania paszportów.

o ludzie
wtorek, 6 marca 2018, 19:21

Doszło do tego, że nie potrafię już odróżnić parodii od rzeczywistych przechwałek ruskich pachołów.

Davien
wtorek, 6 marca 2018, 03:35

Pomimo wszystko - mają silniczki na których państwo za Pacyfikiem tęskni ( by mieć takie odpowiedniki ) - fon Braun i jego następcy już odeszli , a z nimi epoka niemieckiej kosmonautyki ? BRAWO MY !

obalaczmitów
czwartek, 8 marca 2018, 12:47

W jakiś sposób bez Von Brauna stworzyli Merlina. A RD-180 to popłuczyny po radzieckim programie księżycowym w zakończonym spektakularną klęską.

Davien
piątek, 9 marca 2018, 08:52

Obalacz to nie mój post znowu ktos z Olgino sie podszywa:)

Davien
czwartek, 8 marca 2018, 12:46

Kolejny przywłaszczacz nick\'ów jak widzę. Czyżbyscie sie tak skompromitowali ze musicie korzystac z cudzych?

Davien
środa, 7 marca 2018, 15:53

Kolejny co sobie nick\'i przywłaszcza jak widzę. Czyzbys sie juz tak skompromitował ze nic innego ci nie pozostało.

Davien
wtorek, 6 marca 2018, 21:15

Mógłbyś się nie podszywać pod innych i nie kraść cudzych nicków.Czyżbyś już tak się skompromitował że tylko to ci zostało.

yaro
wtorek, 6 marca 2018, 18:46

von braun przynajmniej wysłał ludzi na księżyc czego nie można powiedziec o jego kolegach w zsrr ktorzy zbudowali rd-180

złoty kłos
wtorek, 6 marca 2018, 01:05

Te godne pogardy komentarze to jak szczekajace małe wredne ,ujadające , podłe , plugawe pieski spuszczone ze smyczy

Yaro
czwartek, 8 marca 2018, 10:12

racja , też mnie te rusofile denerwują.

AAK
niedziela, 11 marca 2018, 06:54

Yaro - tym rusofobom / w głowie nie może usadowić iż dzięki CCCP ( ZSRR ) i USa - kosmonautyka ( obecnie telewizja , internet i pochodne , szpiegowania ) to tamte lata . A rusek ma nadal monopol na dobrej jakości silniki ?

Davien
poniedziałek, 12 marca 2018, 13:14

Ten dobrej jakosci silnik to połówka RD-170 powstałą dla prywatnej firmy ULA i kupowana jedynie ze wzgledu na cenę tak niską że nawet sie produkcji przenosic nie opłacało. W poównaniu do merlina czy Silników Delt to jest to prymitywny silnik, którego nawet rosja jakos nie uzywa. Zreszta na dwa razy mocniejszym RD-171 rakiety rosyjskie maja mniejszy udżwig niz amerykański Atlas na RD-180. To juz wystarczy za świadectwo zacofania w budowie rakiet przez Rosję.

Tak pytam
niedziela, 11 marca 2018, 10:52

Dlaczego ten \"dobrej jakości silnik\" nie jest używany w Rosji a rosyjskie rakiety jak i ta jedna amerykańska napędzana rosyjskim silnikiem są słabsze od rakiet czysto amerykańskich ?

Davien
poniedziałek, 12 marca 2018, 13:16

Lepszy numer, porównaj udżwig Zenita napędzanego RD-171 z Atlasem z RD-180(dwa razy słabszym niz silnik Zenita).

yaro
piątek, 9 marca 2018, 14:09

rusofili to ja tu nie widzę, widzę za to ludzi z inżynierskim podejściem do wielu tematów a wtedy czy to rosyjskie, amerykańskie czy europejskie nie ma znaczenia bo rozmawia się o technologii a nie polityce ...

Davien
piątek, 9 marca 2018, 14:28

No to tak na szybkiego: yaro, Piotr El, Yogol to tylko z początku tego artykułu, do tego inzynier, magazynier. Niezła kolekcja rusofili:)

PiotrEI
środa, 7 marca 2018, 11:40

Kasa z funduszu dobrobytu się kończy, miska pusta to wkrótce przestaną ujadać :)

yaro
wtorek, 6 marca 2018, 18:43

spoko spoko. kasa z funduszu dobrobytu się kończy to i smycz ulegnie skróceniu.

Anni
wtorek, 6 marca 2018, 00:05

Na dziesięć komentarzy pod artykułem ,siedem to kacapy z Ołgino.Niektóre jadą wyzwiskami\"per debilku\"-ale admin nie reaguje...

Krocjusz
niedziela, 11 marca 2018, 20:04

Ale moje spokojne krytyczne komentarze kasuje.

PiotrEl
piątek, 9 marca 2018, 11:55

Fajnie, fajnie dopuszcza używanie obelg jak np. \"kacap\" co smieszniejsze wobec polskich obywateli. Inne zdanie niz gimbasy forumowej - tzn. że \"piszesz z olgino\". Mogę zapewnić, że o ile artykuły (przynajmniej autorów Defence24 na poziomie w Olgino czytają) to tego szamba nazywanego \"forum\" nie rusz nikt ani aktywnie ani pasywnie.... Mają swoje i zachodnie pisane na wyższym poziomie...

Davien
wtorek, 6 marca 2018, 21:16

Nawet więcej,do tego kradną cudze nicki

cdf
wtorek, 6 marca 2018, 15:30

Też zwróciłem n to uwagę i dziwie się baku eakcji ze stony defence.