Reklama

Polska

Test nowej rakiety sondującej z Polski [Wideo]

  • Rakieta sondująca Bigos 3, fot. Space Forest
    Rakieta sondująca Bigos 3, fot. Space Forest

Polska firma Space Forest przetestowała swoją najnowszą rakietę sondującą BIGOS 3. Próbny lot miał miejsce na lotnisku lotnisku w Przasnyszu k. Warszawy. Osiągnęła ona pułap 1,1 km. Start rakiety odbył się w ramach projektu badawczego realizowanego przez konsorcjum złożone z Politechniki Warszawskiej oraz dwóch firm: SpaceForest i RS Technologies. 

Na trawiastym lotnisku w Przasnyszu k. Warszawy miał miejsce chrzest rakiety firmy Space Forest BIGOS 3. Odbyła ona krótki poddźwiękowy lot osiągając pułap 1.1 km. Start rakiety odbył się w ramach projektu badawczego realizowanego przez konsorcjum złożone z Politechniki Warszawskiej oraz dwóch firm: SpaceForest i RS Technologies. 

Rakieta BIGOS 3 w odróżnieniu od poprzedniej wersji (BIGOS 2 został zniszczony przez saperów z powodu niefortunnego lądowania w Mrzezinie i wywołanej tym paniki) wykonana została z lepszych materiałów i z wykorzystaniem nowocześniejszych technologii. Firma SpaceForest jako przykład podaje ultralekkie poszycie kompozytowe w strukturze plastra miodu, elementy konstrukcyjne wykonane za pomocą obrabiarek CNC z najlepszych stopów aluminium oraz nowatorski silnik hybrydowy na bazie ciekłego podtlenku azotu (N2O znanego także jako gaz rozweselający) i polipropylenu.

W dwie sekundy po starcie rakieta osiągnęła pułap 1.1 km. W tym momencie komputer pokładowy otworzył spadochron hamujący, zapewniając szybki i bezpieczny powrót w kierunku ziemi. Na wysokości  200 m nad ziemią awionika rakiety otworzyła spadochron główny i doprowadziła do rozdzielenia się członu napędowego rakiety i głowicy zawierającej aparaturę badawczą. Chwilę później oba człony rakiety bezpiecznie i bez żadnego uszczerbku wylądowały na terenie lotniska i to pomimo silnych porywów wiatru. Rakieta zasilana była silnikiem SF4b z aktywnym chłodzeniem wodnym, którego czas pracy ograniczono jedynie do 2 sek. Chłodzenie wodne praktycznie eliminuje problem zagrożenia pożarowego w lotach badawczych z użyciem rakiet, ponieważ najgorętsze części silnika nagrzewają się maksymalnie do 100 stopni C, nie może więc dojść do zapłonu suchej trawy czy innego poszycia terenu po wylądowaniu rakiety.

Start rakiety odbył się w ramach projektu badawczego realizowanego przez konsorcjum złożone z Politechniki Warszawskiej oraz dwóch firm: SpaceForest (która oprócz usługi wynoszenia dostarcza też system mechaniczny sterów aerodynamicznych) i RS Technologies (dostarcza sterowniki elektryczne i komputer pokładowy misji). Nowością podczas tego lotu było użycie dodatkowego spadochronu w głowicy, celem zapobieżenia jej opadnięciu na spadochron główny w trakcie rozłączania się nad ziemią. Główny eksperyment polegał na badaniu parametrów lotu rakiety z zablokowanymi sterami kierunku (był wyłączony system stabilizacji); badano przyspieszenia, prędkości obrotowe, ciśnienie, pozycję (na podstawie sygnału GPS) i inne parametry. Jest to pierwszy eksperyment z użyciem rakiety w ramach trwającego projektu. Teraz Bigos 3 czeka na kolejne testy. 

Lotnisko Aeroklubu Północnego Mazowsza w Przasnyszu współpracuje od dłuższego czasu z Politechniką Warszawską w ramach projektów badawczych, między innymi nad bezzałogowcami. Teraz doszła także współpraca przy próbnych lotach lekkich rakiet sondujących.

 

(PG)

Reklama

Komentarze

    Reklama

    Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!