Reklama

Sektor krajowy

Udane testy polskiego silnika rakietowego [WIDEO]

Autor. WZL 1

Dzięki ogromnemu zaangażowaniu konsorcjum w składzie: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) – lider, Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia oraz Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” sp. z o.o. udało się wykonać kolejne próby poligonowe elementów systemu Trójstopniowej Rakiety Suborbitalnej. Tym razem, w ostatnich dniach listopada, przeprowadzono testy silnika rakietowego o średnicy 610 mm na paliwo stałe. Badaniom poddano układ napędowy silnika oraz działanie użytych materiałów ablacyjnych, strukturalnych i pędnych.

Reklama

Kolejne próby poligonowe potwierdzają skuteczność realizowanej koncepcji, a sukces testów silnika niewątpliwie przyczyni się do dalszego rozwoju kompetencji rakietowych nie tylko w WZL1, ale również u naszych partnerów, z którymi wdrażamy poszczególne elementy wspomnianego projektu. Niebywale cieszy nas fakt, że przedsiębiorcy oraz polscy i zagraniczni naukowcy w niedalekiej przyszłości, dzięki naszej krajowej myśli technologicznej, będą mieli możliwość wynoszenia obiektów i prowadzenia badań w warunkach mikrograwitacji - powiedział Marcin Nocuń, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny WZL1.

Reklama
Reklama

W wyniku wykonanych prób silnik wytworzył ponad 1 200 000 Ns impulsu właściwego przy masie materiałów pędnych dochodzącej do blisko 500 kg. Próby poligonowe pierwszego polskiego silnika rakietowego o średnicy 610 mm zakończyły się pomyślnie, potwierdzając skuteczność zastosowanych technologii. Kolejny kamień milowy projektu został osiągnięty.

Czytaj też

Założenia projektu Trójstopniowej Rakiety Suborbitalnej obejmują opracowanie i wykonanie trójstopniowej, odzyskiwalnej, suborbitalnej rakiety nośnej, a w efekcie przeprowadzenie demonstracyjnego lotu ponad linię Kármána na wysokość 100 km z ładunkiem o masie do 40 kg. Inicjatywa jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 na podstawie konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR): Szybka Ścieżka „Technologie Kosmiczne”.

Źródło: WZL 1

Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!

Reklama

Komentarze (3)

  1. papa lebel

    Sorry za sarkazm, ale myślałem, że to materiał archiwalny z 1945r.

    1. Juzz

      A szczególnie ujęcia w kolorze są z 1945r!!!!

    2. Pablo

      Od czegoś trzeba zacząć. Lepiej nic nie robić??

  2. AdSumus

    To bardzo dobra informacja. Oby przeobraziło się to w rakietę. Ciąg jest pokaźny.

  3. Hubert

    Idealnie. Silnik rakietowy 610 mm otwiera mam już drogę do posiadania poważnych rakiet balistycznych.

Reklama

Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!