Reklama

Systemy Nośne

Debiut polskiej rakiety suborbitalnej Perun [WIDEO]

Zdjęcie z testowego lotu polskiej rakiety suborbitalnej Perun z dnia 21 czerwca 2023 r.
Zdjęcie z testowego lotu polskiej rakiety suborbitalnej Perun z dnia 21 czerwca 2023 r.
Autor. SpaceForest

21 czerwca br. firma SpaceForest przeprowadziła pierwszy lot próbny suborbitalnej rakiety Perun. System osiągnął wysokość 22 km nad powierzchnią Ziemi i teraz jest przygotowywany do kolejnego testu. Start został przeprowadzony z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych, znajdującym się w Ustce.

Reklama

Suborbitalna rakieta Perun, produkcji gdyńskiej firmy SpaceForest wystartowała w środę wieczorem (21 czerwca br.) z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych znajdującego się w Ustce, zaliczając tym samym swój pierwszy próbny lot. Przypomnijmy, że celem startu było osiągnięcie pułapu 50 km nad powierzchnią Ziemi, natomiast finalnie udało jej się wznieść na 22 km. "W momencie, gdy dolecieliśmy do 22 kilometrów okazało się, że pojawiły się drobne anomalie. Wówczas konieczne było przerwanie lotu i odseparowanie części ładunkowej od reszty rakiety. Elementy rakiety zaczęły spadać, wysunęły się spadochrony. Następnie podjęliśmy z morza zbiornik oraz całą część ładunkową. Ze wszystkimi elementami mieliśmy kontakt, więc wiedzieliśmy dokładnie - co się z nimi dzieje, i w którym miejscu one lądują." - relacjonował Marcin Sarnowski z firmy SpaceForest.

Reklama
Rakieta Perun przed lotem 21 czerwca 2023 r.
Rakieta Perun przed lotem 21 czerwca 2023 r.
Autor. SpaceForest
Reklama

Ekspert podkreślił, że wysokość, na jaką wzbiła się rakieta, była drugorzędna. "Była ona o tyle istotna, że chcieliśmy osiągnąć taką wysokość, po której moglibyśmy przetestować wejście w atmosferę - i to jest jeszcze przed nami. Najważniejsze dla nas jest to, że odzyskaliśmy większość elementów rakiety. Mamy wszystkie dane, całą elektronikę i tak naprawdę to był główny cel naszego testu. Teraz będziemy analizować całą operację." - dodał Marcin Sarnowski.

Jak podkreślała firma SpaceForest jeszcze przed wykonaniem wystrzelenia, lot miał na celu przede wszystkim sprawdzenie poprawności działania wszystkich systemów konstrukcji oraz test procedur bezpieczeństwa. Ostatnie testy odbyły się 21 lutego br. również w Ustce, gdzie firma SpaceForest przeprowadziła ćwiczenie procedur przedstartowych. Testy dotyczyły przygotowania stanowiska startowego, obsługi wyrzutni, komunikacji ze stacją naziemną RASEL oraz tankowania rakiety.

Czytaj też

Opisywany start był traktowany jako swego rodzaju "próba generalna" przed planowanym na jesień br. lotem w kosmos (czyli za tzw. linię Kármána, umowną granicę pomiędzy atmosferą Ziemi i przestrzenią kosmiczną przebiegająca na wysokości 100 km n.p.m.), natomiast na ten moment firma skupia się na dogłębnej analizie opisywanego lotu testowego, po której będzie można wyznaczać kolejne terminy startów.

Przypomnijmy, że polska rakieta suborbitalna Perun ma być systemem w pełni wielokrotnego użytku, umożliwiającym przeprowadzenie co najmniej 5 lotów z wykorzystaniem pojedynczego egzemplarza. Konstruowana jest z myślą o stworzeniu opłacalnej platformy do badań w środowisku mikrograwitacyjnym. Zgodnie z założeniami, mierzący 11 m długości system będzie w stanie unieść do 50 kg ładunku handlowego na wysokość do 150 km (przy blisko 1 t masy startowej całego układu).

Czytaj też

Co ciekawe, rakieta wykorzystuje silnik hybrydowy SF1000, który jest niezbędny do korygowania lotu rakiety. Owa jednostka napędowa funkcjonuje w oparciu o ekologiczny materiał pędny (parafina w postaci stałej, podtlenek azotu jako ciekły utleniacz). Całość systemu tworzony jest przez gdyńską spółkę w ramach projektu SIR (Suborbital Inexpensive Rocket), dofinansowanego z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Pełna nazwa inicjatywy to „Sterowalna i odzyskiwalna rakieta suborbitalna z silnikiem hybrydowym SF1000 bazującym na ekologicznych materiałach pędnych".

Autor. SpaceForest

Pierwszy test w locie omawianego systemu odbył się jeszcze w 2020 r. na poligonie w Drawsku Pomorskim. System rozwijany przez SpaceForest zdołał wtedy wypełnić wszystkie zamierzone cele, osiągając planowany pułap niemal 10 km. Do tego testu został wykorzystany silnik SF200, który wytworzył ciąg rzędu 16 kN (kiloniutonów).

Źródło: SpaceForest/ Space24.pl / PAP

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama

    Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!