Osowska-Matasz: Nasz cleanroom na Okęciu gotowy do integrowania satelitów [DEFENCE24 TV]

4 czerwca 2018, 14:48

"Cleanroom na Okęciu jest przystosowany do produkcji okablowania. Jest to nasz kluczowy produkt, który dostarczamy do misji europejskiej i do naszego klienta Airbusa. Cleanroom jest przystosowany do produkcji, czyli wyposażony we wszystkie urządzenia, które są potrzebne, aby wiązki wyprodukować i integrować na satelicie. Cleanroom ten, o powierzchni 500 metrów kwadratowych, jest przystosowany do integracji satelitów, ponieważ śluza materiałowa ma wysokość ponad 4 m, a cały cleanroom wysokość 5 m" - tłumaczy w wywiadzie dla Space24.pl Marzena Osowska-Matasz, menedżer ds. komercyjnych i rozwoju biznesu kosmicznego PZL "Warszawa-Okęcie".

Jeżeli chodzi o misję JUICE, w PZL "Warszawa-Okęcie" we współpracy z Airbusem przeszkoliliśmy osoby, które będą integrować wiązkę na satelicie (ang. "assembly integration and test") w zakresie mechanicznym i elektrycznym.

Marzena Osowska-Matasz, menedżer ds. komercyjnych i rozwoju biznesu kosmicznego PZL "Warszawa-Okęcie"

Nasza powierzchnia przygotowana do produkcji komponentów latających, czyli powierzchnia czysta, jest przystosowana do wyprodukowania i przetestowania wiązek elektrycznych do misji latających. Ta powierzchnia ma 500 metrów kwadratowych. Zawiera w sobie obszar na przygotowanie materiałów, śluzę materiałową i osobową, i [miejsce] na przygotowanie produkcji wewnątrz cleanroomu.

Marzena Osowska-Matasz, menedżer ds. komercyjnych i rozwoju biznesu kosmicznego PZL "Warszawa-Okęcie"

Pracujemy też nad technologią "green propulsion" przy współpracy Airbusa i polskich firm, z którymi rozpoczęliśmy rozmowy na temat koncepcji uruchomienia takiego projektu R&D w kraju. Jesteśmy blisko, żeby zdefiniować cel tego projektu we współpracy z ESA i naszymi kolegami z Airbus Stevenage. Możemy powiedzieć, że jesteśmy już na etapie implementacji koncepcji w kraju.

Marzena Osowska-Matasz, menedżer ds. komercyjnych i rozwoju biznesu kosmicznego PZL "Warszawa-Okęcie"

Zobacz też:  Airbus Head of Country: Chcemy brać udział w modernizacji polskiej armii

KomentarzeLiczba komentarzy: 3
Kibic sektora kosmicznego
wtorek, 5 czerwca 2018, 10:33

Dobra robota, trzymam kciuki za dalszy rozwój.

Gall Anonim
poniedziałek, 4 czerwca 2018, 18:40

A long is the way to Tipperary. A long and hard one. Od integracji wiązek elektrycznych na strukturze mechanicznej do pełnej integracji całego satelity droga daleka. Niestety, nie każdy to widzi, kto o tym mówi.