Reklama

Polska

"Jest szansa na kilka hitów o ogólnoświatowym znaczeniu" [Space24.pl TV]

”Jest duża szansa na przynajmniej kilka hitów o ogólnoświatowym znaczeniu” - powiedział w rozmowie ze Space24 dr Krzysztof Kanawka o rozwiązaniach zaprezentowanych podczas tegorocznej, polskiej edycji Galileo Masters. „Z polskim sektorem używania danych satelitarnych, czyli technik satelitarnych, jest naprawdę dobrze i coraz lepiej” – podsumował nasz rozmówca, który był organizatorem konkursu.  

Jest szansa na znalezienie polskiej dobrej specjalizacji, jeśli chodzi o te technologie i praktyczne wykorzystywanie oraz dobrą, naprawdę wysokiej klasy konkurencyjność względem tego, co się dzieje na zachodzie Europy. Kanawka przedstawił dwa główne tematy, w których Polska mogłaby się specjalizować. Są to: nawigacja satelitarna i obserwacje ziemi.

"Konkurs Galileo Masters w tym roku, w poprzednim roku i dwa lata temu (...) pokazał, że dzieje się dobrze w Polsce, jeżeli chodzi o nawigację satelitarną, o świadomość, o chęć wykorzystywania tej nawigacji satelitarnej w różnych ciekawych rozwiązaniach" - powiedział organizator konkursu

Rozmówca dodał, że Polska szuka sposobów na kreatywne znajdowanie rożnych rozwiązań, sposobów na zastosowanie nawigacji satelitarnej, łączenie jej z ciekawymi innymi źródłami danych. Polska jest gotowa, aby zaproponować "naprawdę szalony,  nowy pomysł". Wszedłby on na zupełnie nowy, wcześniej niezdobyty rynek, którego "nikt nigdy nie starał się zdobyć, i nie starał się  wyeksponować komercyjnie".

"Jest duża szansa na przynajmniej kilka hitów o ogólnoświatowym znaczeniu" - powiedział Krzysztof Kanawka o rozwiązaniach zaprezentowanych podczas tegorocznej, polskiej edycji konkursu Galileo Masters. Dodał przy tym, że zwycięski zespół Aerobits proponuje rozwiązanie hardware'owe dotyczące nie tylko bezpieczeństwa dronów, ale i bezpieczeństwa ruchu lotniczego: "Jest to problem o znaczeniu globalnym. Ich rozwiązanie jest najmniejsze, najlepiej zintegrowane i już znajduje zainteresowanie na rynku, niezależnie od tego, czy powstały regulacje, czy nie (...). To jest naprawdę świetny prognostyk".

Drugie miejsce w konkursie zajął projekt związany z rynkiem mieszkalnym, rynkiem działek Nawiguj.com. Kanawka powiedział o nim, że "jest to bardzo kreatywne połączenie nawigacji satelitarnej i kilku dostępnych baz danych."

Trzecie miejsce zajął projekt My Live Regatta służący do rejestracji i prezentacji regat. Prezes Blue Dot Solution poinformował, że zespół, który zgłosił ten pomysł, obsłużył już ponad 30 imprez żeglarskich ze swoim rozwiązaniem. "Jest to na pewno coś o globalnych możliwościach, o globalnym potencjale" – ocenił Kanawka.

Następnie rozmówca Space24 odniósł się do tegorocznych pomysłów, które rywalizowały w konkursie. Powiedział, że bardzo dużo bezpośrednio dotyczyło rozwiązań już istniejących, przynajmniej w formie prototypu. Wszystkie jednak mają "duży potencjał rozwoju na całym świecie, nie tylko w Europie czy Polsce". Ponadto ważnym odkryciem w tym roku – według rozmówcy – jest fakt, że jest, co najmniej kilka funduszy inwestycyjny potencjalnie zainteresowany sektorem aplikacji satelitarnych. "To jest bardzo dobry znak na przyszłość" - ocenił prezes Blue Dot Solutions

Krzysztof Kanawka powiedział też, że to "administracja publiczna jest  potencjalnie jednym z ciekawszych klientów, odbiorców różnych aplikacji i rozwiązań związanych z danymi satelitarnymi i ich przetwarzaniem" i dodał: "Mam nadzieję, że coraz częściej administracja publiczna (...) będzie kupować takie rozwiązania od polskich firm budując przy okazji rynek." 

Reklama

Komentarze

    Reklama