Bezzałogowy samolot kosmiczny w planach Roskosmosu

14 lutego 2019, 11:50
russian-new-jet-feb-2019
Ilustracja: International Scientific Optical Network (ISON)

Z materiałów projektowych ujawnionych przez rosyjskie media wynika, że Państwowa Korporacja ds. Aktywności Kosmicznej Roskosmos ma w swoich planach budowę własnego samolotu orbitalnego. Projekt przypomina swoimi założeniami pomysł realizowany obecnie przez firmę Virgin Galactic w oparciu o system wielokrotnego użytku złożony z samolotów SpaceShipTwo oraz WhiteKnightTwo. Trzonem rosyjskiego odpowiednika ma być pojazd stworzony na bazie górnego segmentu rakietowego Briz-M.

Wykorzystanie elementów Briz-M w konstrukcji nowego rosyjskiego samolotu kosmicznego ma jednak ograniczać się zasadniczo do samego układu napędowego, czyli pojedynczego silnika 14D30 (S5.98M). Federalne przedsiębiorstwo Roskosmos zakłada, że zapewni on pojazdowi zdolność wzbicia się na pułap co najmniej 160 km nad Ziemią i osiąganie prędkości lotu przekraczającej barierę Mach 7. Samolot kosmiczny ma być przy tym w pełni przystosowany do samodzielnego powrotu na Ziemię i wielokrotnego powtórnego użycia (doniesienia medialne sugerują zakres do 50 kolejnych startów).

Samolot kosmiczny Roskosmosu ma działać jako system bezzałogowy. Jego ograniczony pułap maksymalny sugeruje jednak, że nie będzie tutaj mowy o realizacji misji choćby zbliżonych do tych przewidzianych przez US Air Force dla miniaturowego wahadłowca X-37B. Rosyjskiemu systemowi ma być w tym przypadku zdecydowanie bliżej do samolotu kosmicznego SpaceShipTwo, zbudowanego przez Virgin Galactic z myślą o suborbitalnych lotach turystycznych. Nie jest tutaj jednak jasne, jaki konkretny zakres zadań miałby spełniać pojazd Roskosmosu. Nie przedstawiono również szerszych informacji dotyczących platformy wstępnego transportu, biorąc pod uwagę, że bezzałogowiec miałby być odpalany z pewnego pułapu nad powierzchnią Ziemi.

Wiadomo natomiast, że produkcja nowej konstrukcji kosmicznej ma odbywać się w całości na terytorium Rosji, z wyłącznym udziałem rodzimych zasobów technicznych. Podmiotem odpowiedzialnym za skonstruowanie całego systemu będzie spółka ISON (International Scientific Optical Network), działająca na zamówienie korporacji Roskosmos. Harmonogram projektu zakłada przeprowadzenie do 2023 roku pięciu lotów testowych nienazwanego jeszcze kosmicznego bezzałogowca. Póki co, w ujawnionych materiałach figurują jednak tylko schematy koncepcyjne.

Space24
Space24
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Krzysztof Marciniak
czwartek, 14 lutego 2019, 20:11

tak się przyglądam i koncepcja aerodynamiczna to jakaś lipa. zwłaszcza stateczniki pionowe na końcach skrzydeł. brak przestrzeni ładunkowej. co najwyżej coś zwiadowczego no chyba że na końcach płatów to belki podwieszeń i to broń asat. już lepiej spiral wyglądał. 45 lat temu.....

Buba
czwartek, 14 lutego 2019, 19:44

Na pewno nie będzie miał analogów,a tak na poważnie blado widzę to. Biorąc pod uwagę mizerię finanasową i zacofanie technologiczne.

Tragedia
czwartek, 14 lutego 2019, 18:48

Widać że Roskosmosowi brakuje nawet wizji co mają robić (a Mars czeka)

OKAZJA
czwartek, 14 lutego 2019, 18:46

Mogą sobie zatrudnić tych co ich SpaceX zwolnił niedawno

joj
czwartek, 14 lutego 2019, 15:02

Sądząc po tym schemacie, to był on robiony w jakimś darmowym programie CAD.