Reklama

POLITYKA I PRAWO KOSMICZNE

Farnborough 2018: Kosmiczne plany Londynu. Nowe kosmodromy i inwestycje koncernu Lockheed Martin

Ilustracja: Orbex
Ilustracja: Orbex

W cieniu Brexitu Wielka Brytania nie rezygnuje z ambicji by pozostać w gronie liderów światowego przemysłu kosmicznego. Władze centralne zainwestują w tym celu w budowę centrum kosmicznego w północnej Szkocji. Z gotowego kosmodromu będzie korzystać Lockheed Martin oraz będą wystrzeliwane nowe małe rakiety brytyjskiej firmy Orbex.

Dwa i pół miliona funtów od brytyjskiej agencji kosmicznej popłynie na początek do Szkocji. Tam, w Sutherland na północnym wybrzeżu, firma Highlands and Islands Enterprise (HIE) wybuduje nowy kosmodrom. Centrum będzie przystosowane do startów pojazdów kosmicznych pionowego startu. Miejsce to cechuje się optymalną lokalizacją, by rakiety mogły się z niego kierować na północ, wynosząc ładunki na orbitę polarną bądź heliosynchroniczną.

Jako kraj innowatorów i przedsiębiorców chcemy, aby Wielka Brytania była na pierwszym miejscu w Europie, gdzie wynoszenie satelitów będzie częścią naszej strategii przemysłowej. Rozkwitający w Wielkiej Brytanii przemysł kosmiczny, społeczność badawcza i łańcuch dostaw w lotnictwie i kosmonautyce sprawiły, że Wielka Brytania może być liderem zarówno jeśli chodzi o kosmodromy pionowego, jak i poziomego startu. Będzie to  się opierało na naszej globalnej reputacji w zakresie produkcji małych satelitów i pomoże całemu krajowi wykorzystać ogromny potencjał komercyjnej ery kosmicznej.

Greg Clark, Secretary of State for Business, Energy and Industrial Strategy

Rozwój kosmicznej infrastruktury naziemnej daje szanse na powstanie w Zjednoczonym Królestwie setek nowych miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry. To szansa na rozwój ekonomiczny na szczeblu lokalnym. Szacunki wskazują, że wartość rynku sektora kosmicznego w Wielkiej Brytanii osiągnie w najbliższej dekadzie 3,8 mld funtów.

[Powstanie] portu kosmicznego w Szkocji i Wielkiej Brytanii to fantastyczna wiadomość! Wynoszenie jest nadal najbardziej nieprzewidywalną częścią całego łańcucha dostaw, a opóźnienia, często o miesiące, a czasem o lata, są normą. W Spire w Szkocji już teraz mamy do czynienia z najbardziej zaawansowaną i płodną produkcją satelitów w Europie, a dzięki portowi kosmicznemu tuż obok, umożliwiającemu regularne wystrzelenia, możemy wreszcie w pełni zintegrować nasz łańcuch dostaw w sektorze kosmicznym!

Peter Platzer, CEO Spire Global

Jednocześnie rząd Jej Królewskiej Mości zdecydował się przekazać dalsze 2 mln funtów na rozwój centrów kosmicznych z infrastrukturą do startu poziomego. Tego typu obiekty mają szanse powstać w szkockim Glasgow Prestwick, w Snowdonii oraz w Kornwalii. Ich rozwój ma zapewnić Brytyjczykom pewny i regularny dostęp do przestrzeni kosmicznej.

Dnia 15 lipca br. poinformowano o zawarciu porozumienia o partnerstwie pomiędzy Cornwall Airport Newquay a firmą Virgin Orbit. Ta ostatnia planuje wykorzystywać kornwalijski port kosmiczny, nazwany Spaceport Cornwall, by mogły z niego startować samoloty i rakiety wynoszące w kosmos ładunki z użyciem systemu nośnego LauncherOne.

Dnia 16 lipca 2018 r., podczas Farnborough International Airshow, brytyjski minister Greg Clark poinformował, że brytyjskie granty na rozwój sektora kosmicznego na wyspach otrzymają Lockheed Martin (LM) i Orbex. Kwota dla amerykańskiego giganta to aż 23,5 mln funtów. Dzięki tym pieniądzom koncern ma zapewnić wdrożenie startów rakiet z planowanego kosmodromu w Sutherlandzie. Według medialnych spekulacji starty te będą najpewniej realizowane przy użyciu rakiet Electron, produkowanych przez Rocket Lab.

Wizualizacja portu kosmicznego w szkockim Sutherland. Ilustracja: Perfect Circle PV/UK Space Agency
Wizualizacja portu kosmicznego w szkockim Sutherland. Ilustracja: Perfect Circle PV/UK Space Agency

Lockheed Martin zainwestuje także na wyspach w rozwój technologii kosmicznej w Reading. Firma z USA wesprze także prace nad Small Launch Orbital Maneuvering Vehicle (SL-OMV) – górny stopień rakietowy, zdolny rozmieszczać na odpowiednich orbitach do 6 satelitów typu CubeSat klasy 6U.

Strategiczne spojrzenie brytyjskiej agencji kosmicznej na światowy rynek wynoszenia ładunków rysuje przed narodem bardzo świetlaną przyszłość w kosmosie. Lockheed Martin wykorzysta swoje 50-letnie doświadczenie w dziedzinie małej inżynierii satelitarnej, usług wynoszenia i operacji naziemnych, a także sieć partnerów z Wielkiej Brytanii i innych krajów, aby dostarczać nowe technologie, nowe zdolności i nowe możliwości ekonomiczne.

Patrick Wood, Lockheed Martin’s UK Country Executive for Space

Dofinansowanie na poziomie 5,5 mln funtów trafi do brytyjskiego przedsiębiorstwa Orbex. Zadaniem firmy będzie skonstruowanie innowacyjnej małej rakiety do wynoszenia niewielkich satelitów na orbity polarne i heliosynchroniczne. Pojazd będzie się nazywać Prime, zaś według producenta jego materiał pędny ma stanowić bio-propan.

Cieszymy się, że zostaliśmy wybrani po bardzo konkurencyjnym i szczegółowym procesie. Orbex jest jedną z niewielu prywatnych firm zajmujących się przestrzenią kosmiczną, posiadających wiarygodne praktyczne doświadczenie w opracowywaniu pojazdów nośnych i silników rakietowych. Dzięki wsparciu tej dotacji z brytyjskiej agencji kosmicznej, wkrótce będziemy wprowadzać małe satelity na orbitę z brytyjskiej ziemi i pomożemy przekształcić Wielką Brytanię w ważny węzeł dla komercyjnych startów kosmicznych.

Chris Larmour, CEO Orbex

Podobnie jak w przypadku pojazdów LM, rakiety zaproponowane przez Orbex będą startować z przyszłego portu kosmicznego w szkockim Sutherland. Przystąpienie do budowy obiektu jest efektem wieloletnich studiów brytyjskiego rządu.

Dotacja na kosmodrom pomoże rozpocząć nową erę dla brytyjskiego przemysłu kosmicznego, a to dopiero początek naszej kampanii LaunchUK. Zależy nam na wspieraniu komercyjnego rynku dostępu do przestrzeni kosmicznej w Wielkiej Brytanii i będziemy nadal współpracować z każdą firmą, która chce tutaj działać.

Graham Turnock, szef UK Space Agency

Pierwszych startów z kosmodromu w Sutherland można się spodziewać na początku lat 20-tych obecnego stulecia.

Reklama

Komentarze

    Reklama