Reklama

Technologie wojskowe

Pentagon w oczekiwaniu na nowy pojazd hipersoniczny

Autor. Hypersonix

Współczesne pole walki charakteryzuje się wykorzystaniem szerokiej gamy nowych typów uzbrojenia, co skłania czołowe potęgi militarne świata do opracowania i rozwoju systemów broni, które zapewnią im dominacje w konflikcie zbrojnym. Przykładem takiego działania są doniesienia ze Stanów Zjednoczonych, gdzie ośrodki państwowe oczekują na lot nowego, hipersonicznego, eksperymentalnego pojazdu Dart AE, który może mieć miejsce już latem przyszłego roku.

Reklama

Broń hipersoniczna jest powszechnie uważana za uzbrojenie nowej generacji. Dzięki niej będzie można uzyskać zupełnie nowe możliwości oddziaływania militarnego w obszarze operacyjnym i strategicznym. Oprócz prac badawczych nad tego typu uzbrojeniem, państwa prowadzą programy w zakresie innych systemów hipersonicznych, czego przykładem są oczekiwania Defense Innovation Unit (DIU; jedna z agencji Departamentu Obrony USA, zajmująca się pozyskiwaniem nowych technologii komercyjnych, służących amerykańskiemu wojsku), wobec lotu nowego, hipersonicznego, eksperymentalnego pojazdu Dart AE, który może mieć miejsce już latem 2024.

Reklama
Autor. Hypersonix
Reklama

Wykonawcą hipersonicznego pojazdu Dart AE jest australijska firma Hypersonix, która pozyskała kontrakt od Defense Innovation Unit na opracowanie tego typu technologii w ramach programu Hypersonic and High-Cadence Airborne Testing Capabilities (HyCAT). Zadaniem DIU w ramach projektu jest natomiast opracowanie szczegółów misji, tj. warunki lotu, wybranie lokalizacji oraz znalezienie partnera do wyniesienia platformy demonstracyjnej.

Czytaj też

Dart AE to niezwykle innowacyjny demonstrator technologii o długości około 3 m i masie 300 kg. Według informacji podanych przez producenta, zasięg hipersonicznego pojazdu może wynieść do 1000 km, osiągając prędkość 7 Macha (1 Mach = 1224 km/h). Dart AE jest napędzany przez pojedynczy silnik SPARTAN, czyli jednostką napędową piątej generacji firmy Hypersonix. Warto zauważyć, że SPARTAN to pierwszy na świecie tego typu silnik, który został skonstruowany z części wykonanych metodą druku 3D, natomiast całość jest zasilana wysoce ekologicznym paliwem wodorowym.

Z uwagi na swoją konstrukcję, pojazd Dart AE nie będzie w stanie samodzielnie wznieść się w powietrze, aby następnie w pełni zaprezentować swoje możliwości. Samolot hipersoniczny zostanie w pierwszej kolejności wyniesiony przy pomocy rakiety suborbitalnej HASTE (Hypersonic Accelerator Suborbital Test Electron) od firmy Rocket Lab. Według informacji podanych przez firmę z siedzibą w Kalifornii, HASTE zapewnia wysokiej jakości możliwości testowania w locie, niezbędne do rozwoju technologii systemów hipersonicznych.

Czytaj też

Jeśli chodzi o program HyCAT, warto zauważyć, że rozpoczął się we wrześniu ubiegłego roku i stanowi doskonałą okazję dla firm komercyjnych do zaprezentowania swoich możliwości w zakresie opracowania demonstracyjnych pojazdów wielokrotnego użytku, zdolnych do latania z prędkością hipersoniczną. Australijska firma została nagrodzona kontraktem w marcu br., natomiast za zapewnienie możliwości startowych odpowiedzialne będą Rocket Lab oraz Fenix Space. Jak podaje portal C4ISRNET, DIU rozważa zakontraktowanie czwartego partnera, który miałby dostarczyć drugi pojazd testowy. Należy podkreślić, że żadna z firm biorących udział w projekcie nie podała do wiadomości publicznej informacji o wartości kontraktów.

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama

    Interesujesz się kosmosem i chciałbyś wiedzieć więcej na temat eksploracji, przemysłu, wojska i nowych technologii? Dołącz do grona naszej społeczności zapisując się do newslettera i zaobserwuj nas na social mediach, aby zawsze być na bieżąco!