NASA wybiera komercyjnych partnerów do prac nad księżycowym lądownikiem

22 maja 2019, 08:54
Lunar_lander
Artystyczna wizualizacja załogowego lądownika księżycowego. Ilustracja: NASA

Dnia 16 maja br. NASA ogłosiła listę 11 firm, które będą miały przeprowadzić badania oraz przygotować elementy prototypów lądownika dla programu eksploracji Księżyca „Artemis”. Współpraca z wytypowanymi przedsiębiorstwami ma pomóc w wysłaniu amerykańskich astronautów, w tym pierwszej kobiety, na południowy biegun Księżyca do 2024 roku i organizacji szerszej eksploracji Srebrnego Globu do 2028 roku.

Wybór komercyjnych partnerów skomentował Marshall Smith, dyrektor ds. programów eksploracji Księżyca w NASA, który stwierdził, że aby przyspieszyć powrót na Księżyc, NASA musi zakwestionować przyjęte do tej pory sposoby prowadzenia działalności gospodarczej, począwszy od zaopatrzenia, poprzez partnerstwo, aż po rozwój infrastruktury.

Dzięki udzielonym w ramach programu „Next Space Technologies for Exploration Partnerships” (NextSTEP) kontraktom, wybrane firmy będą badać lub przygotowywać prototypy lądowników w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. NASA zależy w szczególności na opracowaniu możliwości ponownego tankowania nowych systemów, tak aby te nadawały się do wielokrotnego użycia.

Całkowita wartość udzielonych przedsiębiorstwom przez NASA zamówień wynosi 45,5 miliona USD. Ponieważ NextSTEP jest programem partnerstwa publiczno-prywatnego, firmy te są zobowiązane do wniesienia wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% całkowitych kosztów projektu. Dzięki temu program ma zachęcić komercyjne podmioty do inwestowania w rozwój gospodarki związanej z wykorzystaniem Księżyca.

Wytypowane przez NASA do poszczególnych, różnych zadań przedsiębiorstwa to:

  • Aerojet Rocketdyne
  • Blue Origin
  • Boeing
  • Dynetics
  • Lockheed Martin
  • Masten Space Systems
  • Northrop Grumman Innovation Systems
  • OrbitBeyond
  • Sierra Nevada Corporation
  • SpaceX
  • SSL

W celu przyspieszenia realizacji programu „Artemis” NASA wykorzystuje przewidziane przez prawo możliwości, które pozwalają agencji upoważnić partnerów do rozpoczęcia części prac, podczas gdy negocjacje w sprawie udzielenia finalnego zamówienia są w dalszym ciągu kontynuowane.

"Podejmujemy istotne kroki w celu jak najszybszego rozpoczęcia prac rozwojowych, w tym wykorzystujemy opcję, która pozwala naszym partnerom rozpocząć pracę jeszcze w trakcie negocjacji", powiedział Greg Chavers, kierownik ds. opracowania załogowego systemu lądowania w NASA Marshall Space Flight Center w Huntsville, w stanie Alabama. "Zależy nam na zebraniu szybkich informacji zwrotnych z branży na temat naszych wymagań dotyczących systemu lądowania dla ludzi, a [tego rodzaju] (…) działania kontraktowe pomogą nam to zrobić” – dodaje.

Space24
Space24
KomentarzeLiczba komentarzy: 4
Marsjanin.
sobota, 25 maja 2019, 16:50

patrząc na to tytułowe zdjęcie lądownika ,narzuca mi się myśl ; Moduł Załogowy z góry na dół na miejsce zbiorników w Adapterze ,zbiorniki i panele na górę ,na miejsce Modułu Załogi, silniki 4 na boki pomiędzy 4-Nogi, wszystko. W ten sposób mamy Nowoczesny lądownik wielorazowy, podobny do lądownika Ramowego Sky Crane ostatniej fazy posadowienia Łazika na Marsie.

Marsjanin.
sobota, 25 maja 2019, 16:14

Patrze na to zdjęcie Lądownika i widzę Technikę lądowania NASA z lat 60-XX-w. lądownik 2-członowy na pietrze z Kabiną Załogi ,co po misji Wzlatuje do góry ,a duł lądujący zostaje na Księżycu za każdym razem jako Nowy Złom o wartości 100-mil..

Marsjanin.
sobota, 25 maja 2019, 15:16

NASA zaznaczyła że chce lądowniki wielorazowe 1-no stopniowe z możliwością ich do tankowania jak przy stacji Księżycowej Gateway ,jak i na Księżycu do puki nie uruchomi się produkcji Paliwa z zasobów Księżycowych na jego powierzchni. To z artykułu. Patrząc na to zdjęcie tytułowe widzę koncepcję Techniczną Lądownika Załogowego z lat 60-XX-w. programu Apollo -LM. Jest to system 2-członowy w którym część członu dolnego jest do lądowania ,a część druga Górna po misji służy do Wzlotu na Orbitę Księżyca na swoich silnikach ,a część dolna lądująca ( NOWA ) zostaje na zawsze na gruncie Księżyca jako nowy złom i to za każdym kolejnym lądowaniem ,a kosztuje 100-ki mil. . Czas już w III-Dekadzie XXI-w. skończyć z tym przestarzałym ( 60-lata XX w.) systemem marnotrawstwa mld. .Mając w pamięci Lądowanie na Marsie Lądownika Ramowego( Sky Crane ) ostatniej Fazy posadowienia Łazika Curiosity ,przychodzi mi na myśl wykorzystania budowy Technologicznej tegoż LR w technologi budowy lądownika Księżycowego Moon. Dalszy ciąg poniżej.