Reklama

Systemy Nośne

Fundusze dla europejskiej rakiety Vega E. Uniezależnienie od podzespołów z Ukrainy

Artystyczna wizja rekiety nośnej Vega E. Ilustracja: ESA-Jacky Huart, 2017
Artystyczna wizja rekiety nośnej Vega E. Ilustracja: ESA-Jacky Huart, 2017

Europejska Agencja Kosmiczna uruchomiła fundusze na projekt nowego lekkiego systemu nośnego dla Europy. Innowacyjna konstrukcja ma w przyszłości uniezależnić pojazd Vega od podzespołów z Ukrainy. Pierwszy lot Vegi E może mieć miejsce w 2024 roku.

Wartość kontraktu przyznanego przez Europejską Agencję Kosmiczną na opracowanie rakiety nośnej Vega E opiewa na 53 mln euro. Zamówienie realizować będzie konsorcjum, złożone z około 10 podmiotów, na czele którego stoi włoski producent – firma Avio. Nazwa Vega E to forma skrócona od Vega Evolution.

Koncern Avio pracuje obecnie nad rozwojem systemu nośnego Vega w wersji C. Pionierski lot Vegi C zapowiadany jest na rok 2019. Firma będzie mogła pogodzić prace nad pojazdami Vega C oraz Vega E, ponieważ obydwa te systemy składają się w dużej mierze z tych samych elementów. Poprzez rozwijanie dwóch koncepcji jednocześnie ESA chce pogodzić realizację swoich krótkofalowych oraz długofalowych celów związanych z tym systemem nośnym.

Czytaj też: Europejskie rakiety nośne. Strategiczna niezależność dla Starego Kontynentu [ANALIZA]

Krótkofalowym celem Agencji jest rychłe zwiększenie maksymalnej masy ładunku, jaki pojazd Vega może jednorazowo wynieść w przestrzeń kosmiczną. Temu zadaniu ma sprostać Vega C, zdolna dostarczyć na LEO 2 300 kg, czyli o mniej więcej 800 kg więcej niż obecnie wykorzystywana rakieta Vega.

Długofalowe plany ESA zostaną natomiast wcielone w życie dopiero przy budowie pojazdu Vega E. Ta konstrukcja będzie mocno innowacyjna. Inaczej niż w przypadku czterostopniowych rakiet Vega i Vega C, wariant E będzie składać się jedynie z trzech stopni. Nowy górny stopień zastąpi wykorzystywane w wersjach wcześniejszych: trzeci stopień Zefiro 9 oraz czwarty stopień AVUM (Attitude Vernier Upper Module). Zmiana o tyle istotna, że górny człon AVUM jest dostarczany z Ukrainy. Rezygnacja z tego elementu pozwoli uniezależnić produkcję Vegi E od dostawców z tego kraju i polegać w produkcji nowego systemu nośnego wyłącznie na państwach członkowskich ESA.

[Celem Vegi E] jest zeuropeizować to, co nie jest europejskie.

Giorgio Tumino, kierownik rozwoju programu Vega w ESA Space Transportation Development

Nowy górny stopień dla rakiety Vega E będzie wykorzystywał ciekły metan w roli materiału pędnego i ciekły tlen jako utleniacz. Silnik tego członu ma być znacząco bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego niż wcześniej wykorzystywane rozwiązania. Ponadto jego napęd będzie mógł być z większą częstotliwością wyłączany i uruchamiany ponownie, co zapewni górnemu stopniowi rakiety większe możliwości manewrowania przy umieszczaniu ładunku użytecznego na orbicie.

Część rozwiązań technologicznych, rozwijanych pod kątem Vegi E, zostanie także zaimplementowana w rakiecie Vega C.

Czytaj też: Europejskie rakiety nośne dla polskich satelitów? [ANALIZA]

Reklama

Komentarze

    Reklama