Reklama

Sondy

XPrize szuka nowego sponsora w konkursie łazików księżycowych

Ilustracja: SpaceIL
Ilustracja: SpaceIL

Rozpoczęty ponad dekadę temu konkurs Google Lunar XPrize zakończył się w styczniu bez wyłonienia zwycięzców, mimo wielokrotnego przedłużania terminu i zwiększenia puli nagród. Organizator ogłosił jednak chęć jego wznowienia, choć tym razem bez nagród pieniężnych – a przynajmniej do czasu znalezienia nowego sponsora.

Google Lunar XPrize to międzynarodowy konkurs zorganizowany przez XPrize Foundation i sponsorowany dotąd przez Google. Ogłoszono go we wrześniu 2007 r. Jego celem jest zainspirowanie inżynierów, przedsiębiorców i wynalazców z całego świata do stworzenia niskokosztowych metod zrobotyzowanej eksploracji kosmosu. Dozwolono w nim wykorzystywanie przez uczestników niemal wyłącznie prywatnych funduszy; tylko 10% środków mogło pochodzić z grantów rządowych.

Główna nagroda, 20 milionów dolarów, miała przypaść w udziale zespołowi, który dokona udanego lądowania na powierzchni Księżyca, przejedzie łazikiem co najmniej 500 metrów, a następnie prześle na Ziemię zdjęcia i filmy w wysokiej rozdzielczości. Za drugie miejsce przewidziano pięć milionów, zaś dodatkowe pięć za różne dodatkowe osiągnięcia w rodzaju wejścia na orbitę i pełnego okrążenia ziemskiego satelity.

Do 31 marca 2018 r., czyli ostatecznej daty końcowej konkursu, żaden z pięciu pozostałych w finale zespołów nie wykazał przed organizatorami gotowości do podjęcia próby lotu księżycowego przed upływem terminu. Pula środków przeznaczonych na nagrody wróciła zatem do budżetu Google. Finaliści mimo wszystko planują ukończyć rozpoczęte projekty, by przetrzeć ścieżki komercyjnej działalności transportowej czy wydobywczej na powierzchni Księżyca.

„Jesteśmy niezmiernie wdzięczni Google za zasponsorowanie 30 milionów dolarów nagrody między wrześniem 2007 a marcem 2018 r. Konkurs dobiegł końca, jednak co najmniej pięć zespołów ma już kontrakty na wystrzelenie pojazdów, które mają nadzieję zrealizować w ciągu najbliższych dwóch lat”, oświadczył Peter Diamandis, założyciel i prezes XPrize. „W związku z tak olbrzymim potencjałem konkursu, poszukujemy wizjonera, który zechciałby zostać naszym kolejnym sponsorem i umieścić swoje logo na tych łazikach księżycowych”.

Reklama

Komentarze

    Reklama