Strona główna

Dwie przeoczone planety pozasłoneczne odkryte dzięki sztucznej inteligencji

Kosmiczny Teleskop Keplera. Ilustracja: NASA

Zastosowanie sztucznej inteligencji do analizy archiwalnych danych umożliwiło odkrycie wcześniej przeoczonych planet spoza naszego układu słonecznego (egzoplanet), okrążających gwiazdy Kepler-90 i Kepler-80 - poinformowała NASA.

Kepler-90i okrąża macierzystą gwiazdę w ciągu zaledwie 14,4 ziemskich dni po orbicie umiejscowionej pomiędzy wykrytymi wcześniej skalistym Kepler-90c i gazowym Kepler-90d. Średnia temperatura na powierzchni nowoodkrytej skalistej planety przekracza 426 stopni C. Dotychczas astronomowie wiedzieli o siedmiu egzoplanetach wokół Kepler-90. Odkrycie zrównuje tę gwiazdę ze Słońcem pod względem liczby orbitujących wokół niej planet.

Poza Keplerem-90i sztuczna inteligencja odkryła jeszcze jedną przeoczoną przez badaczy egzoplanetę. Zbliżona rozmiarami do Ziemi Kepler-80g pozostaje w rezonansie orbitalnym z czterema z pięciu znanych wcześniej planet wokół gwiazdy Kepler-80.

Do ponownej analizy archiwalnych danych badacze zastosowali opracowaną przez Google metodę uczenia maszynowego. Naukowcy wyszkolili sieć neuronową w rozpoznawaniu wzorów wskazujących na obecność egzoplanety na podstawie 15 tys. wcześniej przeanalizowanych wskazań. Sztuczna inteligencja (AI) przeanalizowała dane łącznie 670 układów planetarnych.

Po dotychczasowym sukcesie NASA zamierza wykorzystać AI do ponownego rozpatrzenia danych wszystkich 150 tys. gwiazd obserwowanych dotąd przez teleskop Keplera.

Kosmiczny teleskop Keplera został umieszczony na orbicie wokółsłonecznej w 2009 roku. Obecną misję K2, zakładającą poszukiwanie egzoplanet, rozpoczął w 2014 roku. Teleskop Keplera umożliwił odkrycie 2,5 tys. z ponad 3,5 tys. dotychczas stwierdzonych planet spoza naszego układu słonecznego.

PAP - mini