Bieńkowska: Wsparcie dla europejskich producentów rakiet

Wtorek, 11 Kwietnia 2017, 16:13
Wtorek, 11 Kwietnia 2017, 16:13 Ariane 6
  • Ariane 6

Dostawcy rakiet nośnych Ariane i Vega domagali się od europejskich instytucji gwarancji corocznego wykorzystania określonej liczby pojazdów swojej produkcji. Tego typu polityka miała pomóc firmom ze Starego Kontynentu w rywalizacji z konkurentami z USA, Chin, czy Rosji, którzy otrzymują relatywnie dużo zamówień od rządów swoich państw. Podczas niedawnego szczytu Space Symposium komisarz Elżbieta Bieńkowska zapewniła przedsiębiorców z Europy, że nie będą pozostawieni bez instytucjonalnego wsparcia.

W styczniu br. ówczesny prezes koncernu Airbus Safran Launchers (ASF) Alain Charmeau wyraził życzenie, by władze Unii Europejskiej zobowiązały się do zapewnienia rokrocznie określonej liczby startów nowych europejskich rakiet w okresie 2021-2025. Jego zdaniem, taka obietnica pozwoliłaby europejskiemu przemysłowi nawiązać równą walkę z producentami rakiet z Chin, Rosji czy USA. Jak bowiem wynika z wyliczeń ASF obecne rządowe i instytucjonalne zapotrzebowanie stanowi jedynie 27% startów obsługiwanych przez europejskiego operatora Arianespace. Dla porównania, w USA starty kosmiczne zamawiane przez instytucje rządowe to aż 65% rynku, w Rosji natomiast ten wskaźnik wynosi 76%.

Więcej na ten temat: Europejskie rakiety nośne. Strategiczna niezależność dla Starego Kontynentu [ANALIZA]

Władze konsorcjum ASF zaproponowały umowę na pięć lat, zgodnie z którą instytucje zjednoczonej Europy zobowiązałyby się, że w okresie 2021-2025 każdego roku zamówią co najmniej 5 startów Ariane 6, oraz dwa wystrzelenia mniejszej rakiety Vega C. Zaproponowały także, żeby jakaś europejska instytucja – np. Komisja Europejska lub ESA - zbierała zamówienia od unijnych instytucji i rządów państw członkowskich i w pakiecie przekazywała je spółce Arianespace.

Odpowiedzi na swoje postulaty europejscy przedsiębiorcy doczekali się 5 kwietnia 2017 r. Tego dnia podczas odbywającej się w Colorado Springs 33-ciej konferencji Space Symposium głos zabrała Elżbieta Bieńkowska – Europejska Komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości oraz MŚP. Bieńkowska zapewniła, że zgodnie z życzeniem wyartykułowanym przez Alaina Charmeau, Komisja Europejska weźmie na siebie zadanie zbierania dla europejskich przewoźników zapotrzebowania na ich usługi, ze strony podmiotów takich jak UE, ESA, Eumetsat czy krajowe agencje kosmiczne państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej. Pani komisarz zapewniła również, że pomimo spektakularnych sukcesów Blue Origin czy SpaceX w dziedzinie reusability, w Europie wiara w jednorazowego użytku konstrukcje Ariane 6 oraz Vega C pozostaje niezachwiana.

Z uwagą obserwujemy rewolucję mającą miejsce na rynku rakiet nośnych, zwłaszcza w USA, na płaszczyźnie ponownego wykorzystywania [elementów rakiet]. Odpowiedzią Europy jest rozwój oszczędnych, niezawodnych i konkurencyjnych europejskich rakiet nowej generacji: Ariane 6 i Vega C.

Komisarz UE Elżbieta Bieńkowska

W rozmowie z dziennikarzami portalu SpaceNews, która odbyła się po oficjalnym wystąpieniu Bieńkowskiej, komisarz stwierdziła, że agregowany przez Komisję Europejską (KE) popyt na starty będzie wspierał osiągnięcie proponowanych pięciu zamówień na lot Ariane 6 i dwóch na Vegę C w ujęciu rocznym. Zatem, kiedy obydwa pojazdy uzyskają gotowość operacyjną, będzie realizowana polityka, której domagały się koncerny Airbus Safran Launchers oraz Arianespace.

W dniu 6 kwietnia br. Fabrice Comptour z gabinetu Elżbiety Bieńkowskiej doprecyzowała wypowiedzi pani komisarz. Comptour wskazała, że europejskie przepisy w kwestii zamówień publicznych nie pozwalają Komisji Europejskiej udzielić danej firmie gwarancji wykupu określonej liczby lotów, niemniej KE będzie wspomagać zapewnienie rentowności pojazdów Ariane 6 i Vega C.

Pełny tekst przemówienia komisarz Bieńkowskiej z 5 kwietnia, w języku angielskim, jest dostępny na stronach Komisji Europejskiej.

Czytaj też: Wewnętrzne zmiany w Arianespace

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

9 komentarzy

Mruk Poniedziałek, 17 Kwietnia 2017, 18:12
Dobrze ze Bienkowskiej ktos napisal ta wypowiedz. Jedna kompromitacja mniej. Ma kobitka wiecej rozumu od Walesy. Przynajmniej czyta, bo z wlasnej glowki....
ast Środa, 12 Kwietnia 2017, 8:21
Gwarancje, dotacje to sposób na pozostawanie w ogonie technicznym, ekonomicznym i organizacyjnym kosmonautyki europejskiej. Dostaną gwarancje i spoczną na laurach a cena startów będzie najwyższa na świecie.
revvvvv Środa, 12 Kwietnia 2017, 8:20
czytaj, "jesteśmy podobnie jak ruskie w plecy względem spacex to użyjemy protekcjonizmu."
zap Środa, 12 Kwietnia 2017, 6:22
mam wrazenie, ze Emilewicz ma więcej cojones w tej kwestii. A "niezachwiana wiare" w jednorazowe rakiety to ktoś Bienkowskiej zasugerowal, czy tak z własnej glowy? I to, ze słowa padly w US tez ma swoja wymowe.
ew Środa, 12 Kwietnia 2017, 3:40
Trudno o większą głupotę. Producent żąda praktycznie dotacji i zamowień państwowych. A UE dowodzi, że liczy się interes tylko wielkich w EU, jeszcze się zgadza. BezczelnoścFrancji i Niemiec.
DoktorCebula Wtorek, 11 Kwietnia 2017, 22:30
Zaraz zaraz przecież jest to pomoc publiczna. To jest nielegalne i dlaczego wykorzystuje się te rakiety bez przetargu.
zdziowiony Środa, 12 Kwietnia 2017, 21:25
Pomoc publiczna w UE jest legalna. My skorzystaliśmy z tego np. LOT, Crist czy gornictwo.
SalomonC Wtorek, 11 Kwietnia 2017, 21:11
Przy takiej konkurencji cenowej ARIANE już nie ma. Nie ma co zbierać.
szam,otr Wtorek, 11 Kwietnia 2017, 16:22
Ciekawe jak z klimatem będzie dla takich rakiet,sorry trudno.