SpaceX zdobywa drugi kontrakt na wystrzelenie satelity GPS 3

Czwartek, 16 Marca 2017, 17:36

Siły Powietrzne USA przydzieliły firmie astronautycznej SpaceX drugie zamówienie na obsługę startu orbitalnego jednego z satelitów nawigacyjnych GPS trzeciej generacji. Prywatna spółka Elona Muska pokonała w bezpośredniej rywalizacji o publiczny kontrakt uznanego konkurenta rynkowego, konsorcjum United Launch Alliance. Realizacja zamówienia przyniesie SpaceX przychód o wartości 96,5 mln dolarów.

Po przełomowym kontrakcie uzyskanym od Sił Powietrznych USA w kwietniu 2016 roku SpaceX ponownie został wybrany na operatora startu kosmicznego z wojskowym satelitą nawigacyjnym na pokładzie. W ostatnim czasie to drugie tego typu rządowe zlecenie w obszarze narodowych programów kosmicznych (National Security Space, NSS) przekazane do samodzielnej realizacji prywatnemu wykonawcy. Podobnie jak pierwszy zakontraktowany lot, kolejny start SpaceX z satelitą GPS trzeciej generacji ma być zrealizowany z użyciem rakiety nośnej Falcon 9.

Zgodnie z założeniami umowy SpaceX będzie zobowiązany do zapewnienia pełnego zakresu obsługi, obejmującego dostawę rakiety nośnej, integrację modułów użytkowych oraz przeprowadzenie operacji wystrzelenia sprzętu kosmicznego. Całkowity koszt realizacji zamówienia przez SpaceX ma wynieść 96,5 mln USD. Misja została zaplanowana na luty 2019 roku.

Bieżące zamówienie należy do szczególnie istotnych dla firmy Elona Muska, potwierdzając konkurencyjność prywatnej spółki w rywalizacji z liczącym się na rynku konsorcjum firm Lockheed Martin i Boeing - United Launch Alliance. Konfrontacja w ramach poprzedniego wygranego przez SpaceX zamówienia obronnego nie miała jeszcze bezpośredniego charakteru, o czym zadecydowała rezygnacja ULA z uczestnictwa w procedurze, głównie z powodu niezdolności do nawiązania cenowej rywalizacji z prywatnym konkurentem. Było to również w pewnej mierze podyktowane wątpliwościami prawnymi co do dalszego stosowania rosyjskich silników RD-180, składników napędu podstawowej rakiety ULA - Atlas V.

Szerzej: Rosyjskie silniki rakietowe ponownie w USA? Zakaz dostaw zniesiony

Aktualny przetarg odbywał się już przy pełnym uczestnictwie ULA, jednak konsorcjum nie było w stanie zaproponować dostatecznie korzystnych warunków cenowych w bezpośredniej konfrontacji ze SpaceX. Jak dotąd ULA zdobyła tylko jedno – inauguracyjne – zlecenie z katalogu startów z wojskowymi satelitami nawigacyjnymi trzeciej generacji. Kolejne dwa przeszły już na konto firmy Elona Muska, zamykając tym samym okres ponad dziesięcioletniego monopolu ULA na polu realizacji usług astronautycznych dla sektora obronnego w Stanach Zjednoczonych.

Pierwszy start z satelitą GPS 3 na pokładzie ma nastąpić na początku 2018 roku. Ładunek poleci w kosmos na pokładzie rakiety Delta IV.

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

4 komentarze

bosak Czwartek, 16 Marca 2017, 22:57
Z tekstu wynika, że Lockheed Martin i Boeing to firmy państwowe. Really?
Antimatter Piątek, 17 Marca 2017, 0:52
Niby w którym miejscu jest tak napisane?
panako Piątek, 17 Marca 2017, 7:38
Ciagle podkreslanie ze "SpaceX" jest firma prywatna nasuwa takie skojarzenie:

"...W ostatnim czasie to drugie tego typu rządowe zlecenie w obszarze narodowych programów kosmicznych (National Security Space, NSS) przekazane do samodzielnej realizacji prywatnemu wykonawcy. ..."

"...Bieżące zamówienie należy do szczególnie istotnych dla firmy Elona Muska, potwierdzając konkurencyjność prywatnej spółki w rywalizacji z liczącym się na rynku konsorcjum firm Lockheed Martin i Boeing - United Launch Alliance. ..."

"...istotnych dla firmy Elona Muska, potwierdzając konkurencyjność prywatnej spółki w rywalizacji z liczącym się na rynku konsorcjum firm Lockheed Martin i Boeing - United Launch Alliance..."

"...o czym zadecydowała rezygnacja ULA z uczestnictwa w procedurze, głównie z powodu niezdolności do nawiązania cenowej rywalizacji z prywatnym konkurentem. ..."
Davien Sobota, 18 Marca 2017, 8:13
Może dlatego to podkreślają że ULA powstała właśnie na potrzeby zleceń państwowych USA a SpaceX nie. Nigdzie nie dotyczy to Boeinga i LM ale właśnie ULA i SpaceX